Page 15 - EKOpodnikanie book
P. 15

Charakteristika podniku


            Podnikanie  prebieha  v inštitucionálnom  rámci  –  podniku,  ktorý  je  v Obchodnom  zákonníku
            definovaný ako: „súbor hmotných, ako aj osobných a nehmotných zložiek podnikania. K podniku

            patria veci, práva a iné majetkové hodnoty, ktoré patria podnikateľovi a slúžia na prevádzkovanie

            podniku  alebo  vzhľadom  na  svoju  povahu  majú  tomuto  účelu  slúžiť“  [14].  V rámci  odporúčaní

            Európskej  únie  sa  stretávame  s definovaním  podniku,  ako  každého  subjektu,  ktorý  vykonáva
            hospodársku činnosť, bez ohľadu na jeho právnu formu [15].


            Pre vymedzenie pojmu podnik je opäť možné nájsť množstvo definícií:
                      subjekt, v ktorom dochádza k transformácii vstupov na výstupy, resp. k premene zdrojov

                      na statky,

                      usporiadaný súbor prostriedkov, zdrojov, práv a iných majetkových hodnôt, ktoré slúžia

                      podnikateľovi k prevádzaniu podnikateľských aktivít,

                      súbor hmotných, osobných a nehmotných zložiek podnikania,  [37]

            Každý  podnik  v rámci  podnikateľskej  činnosti  hľadá  vhodnú  kombináciu  výrobných  faktorov,

            prostredníctvom  ktorých  sa  snaží  vytvárať  výrobky  a poskytovať  služby.  Optimálna  kombinácia
            výrobných  faktorov  vychádza  z princípu  hospodárnosti,  t.  j.  dosiahnutia  maximálneho  výstupu

            s minimálnymi  vstupmi.  Existencia  podniku  závistí  aj  od  jeho  ekonomickej  samostatnosti

            a schopnosti samostatne si zabezpečiť finančné zdroje a plniť svoje platobné povinnosti (Bobáková

            a kol., 2015). Uvedené skutočnosti sú súčasťou všeobecných znakov podniku, ktoré je možné ešte

            dopĺňať:
                      ekonomická samostatnosť,

                      právna subjektivita,

                      majetková samostatnosť,
                      majetková zodpovednosť,

                      organizačná celistvosť, [8]


            V súčasnosti sa do popredia všeobecných znakov podniku dostávajú aj ekoznaky ako:

                      udržateľnosť,
                      nízka uhlíková stopa,

                      minimalizácia odpadu, ...
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20