Page 8 - EKOpodnikanie book
P. 8

Podnikanie a ekopodnikanie





            Podnikateľská  činnosť  je  považovaná  za  hnaciu  silu  ekonomík  a podnikateľ  je  v tejto  súvislosti

            osobou vytvárajúcou nové možnosti pre hospodársky rast a rozvoj. [8] Jedna zo základných definícií

            je zakotvená v zákone č. 513/1991 - Obchodný zákonník, ktorý definuje podnikanie nasledovne:
            „Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom

            mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku“. [9]  Výrazov so základom slova

            “ekol...” sa v danom zákone nenachádza ani jeden. Ochrany životného prostredia sa týkajú len dva

            paragrafy – § 44 a § 51 – v súvislosti s nekalou súťažou, ktorá sa zákonom zakazuje a k nej patrí aj

            ohrozovanie zdravia a životného prostredia pri podnikaní.

            V  publikácii  Podnikanie  malých  firiem  v  Slovenskej  republike  po  vstupe  do  Európskej  únie  jej

            autorka Pauličková uvádza, že Podnikanie je samostatné rozhodovanie o tom, čo vyrábať, alebo aké
            služby  poskytovať,  o právnej  forme  podnikania,  o umiestnení  podniku  a o jeho  vybavení,  o miere

            použitia cudzieho a vlastného kapitálu a v neposlednom rade o rozdelení hospodárskeho výsledku.

            [7]

            Znamená to teda, že každý podnikateľ sa môže slobodne rozhodnúť, či a do akej miery bude jeho

            podnikanie negatívne alebo pozitívne vplývať na životné prostredie a budúcnosť planéty.


            Podnikanie okrem plnenia potrieb zákazníkov a vlastného rozvoja podniku zabezpečuje aj ďalšie
            celospoločenské ciele:

                      vytvára a rozširuje pracovné miesta,

                      tvorí inovácie a technologický pokrok,

                      stimuluje iniciatívu a vzdelanie,
                      prispieva k tvorbe zdrojov pre vzdelávanie, sociálne zabezpečenie, kultúru a pod. [7],

                      priamo i nepriamo vzdeláva zákazníkov v oblasti ekologického správania,

            K základným znakom podnikania patrí:

                      samostatné konanie hospodárskych subjektov,

                      iniciatívnosť, smelosť a vynachádzavosť, inovatívnosť,

                      schopnosť znášať riziká súvisiace s podnikateľskou činnosťou [11].
                      schopnosť improvizácie a používania nových a netradičných riešení.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13